Alex Honnold on vapaakiipeilijä. Hän siis kapuaa satojen metrien korkuisia, pystysuoria kallioseinämiä ilman köysiä tai turvavaljaita, eli vapaana. Hän kuvailee lajiaan näin: “Sitä, mitä minä teen, ei tehdä adrenaliinin vuoksi. Jos pelko iskee, olen hengenvaarassa.” 

Honnold ei siis kiipeile yhtäkään seinää uhkarohkeasti. Hän ei ole hurjapää, päinvastoin hän on hyvin rauhallinen ja järjestelmällinen. Lähtiessään huiputtamaan kalliota hän tekee läksynsä tunnollisesti ja harjoittelee, harjoittelee, harjoittelee. Kunnes osaa reittinsä ulkoa. Kunnes jokaisen sormen ja varpaan paikka on lihasmuistissa.

Viime vuonna Honnold kiipesi Yosemiten yhden kuuluisimman, yli 900 metrin korkuisen El Capitan -kallioseinämän – vapaasti, ilman köyden rihmaa – ensimmäisenä maailmassa. Ja hän teki sen alle neljässä tunnissa. Kiipeilypiireissä tätä verrataan kuukävelyyn, ja on arvioitu, ettei ennätystä rikota tämän sukupolven aikana.

 

kuva: Jimmy Chin

 

Honnold kertoi myöhemmin, ettei onnistumisesta ollut mitään epäselvyyttä. Hän tiesi mitä teki ja oli 100 % varma, että huiputtaa seinän. 

Jos minulta kysytään, ei tämä ole kenellekään 100 % varma huiputus. Yksi väärä liike, yhtäkkiä muuttuva sää, kiven murusen liikahtaminen sormen alla. Meitä huimaa jo pelkkä ajatus, mutta on yritettävä ymmärtää, että tälle kaverille El Capitanin huiputus oli yhtä helppoa kuin meille kävely tasaisella maalla.

Alex Honnold on hieno esimerkki rohkeudesta, ei uhkarohkeudesta – satavarmuus kun ei vaadi uhkarohkeutta. Hän luottaa kroppaansa, tunteisiinsa ja ammattitaitoonsa. Kiipeillessään satojen metrien korkeudessa hän näyttää itsevarmalta, koska on sitä. Jos ei olisi, hän mitä luultavammin kuolisi.

Markkinointiviestinnän ammattilainen voi mielestäni oppia Honnoldilta paljon.

Vuosien harjoittelu on tehnyt hänestä huippu-urheilijan. 

Vuosien harjoittelu on tehnyt hänestä mestarillisen omien tunteidensa tulkin sekä omien rajojensa tuntijan.

Vuosien harjoittelu on tehnyt hänestä ammattilaisen, joka uskoo ja luottaa näkemykseensä.

Vuosien harjoittelu on tyrehdyttänyt hänen uhkarohkeutensa ja tehnyt hänestä rohkean ja itsevarman silloin, kun siihen on aihetta.

Kuulostaa ammattilaiselta.

Mikään ei tunnu olevan satavarmaa tässä maailmassa, ei myöskään markkinoinnissa. Mutta jos haluaa tehdä jotakin merkityksellistä, jotakin, mistä ihmiset voisivat oikeasti välittää, ei sitä tehdä ilman rohkeutta. Rohkeutta uskoa ja luottaa ammattilaisiin.

Luova toimisto kun ei toimi uhkarohkeasti. Ideat perustuvat aina asiakkaan liiketoiminnan ja strategian ymmärrykseen, markkinan tuntemukseen, ammattilaisten näkemykseen ja vuosikymmenillä mitattavaan, kollektiiviseen osaamiseen. Eli harjoitteluun, harjoitteluun, harjoitteluun.

Niin kalliokiipeilyssä kuin myös markkinoinnissa, uhkarohkeus voi tappaa, rohkeus voi tehdä historiaa.

Ammattilainen. Ole rohkea ja osta rohkeilta ammattilaisilta.

 

Utelias suunnittelija. Rakastaa muiden ongelmia, kirjallisena kiitos. Suunnitteilla erakoituminen koiran kanssa.


Otto Kilpiö

Creative