Julkaisimme tammikuussa upean uutisen, kun kerroimme luovan ykkösnyrkkimme täydentyvän Matti Pentikäisen liittyessä luovien johtajien ryhmäämme. Kyseessä ei ollut valeuutinen: Matin hihat ovat heiluneet SEKissä jo toista kuukautta, ja tulosta syntyy!

Matti Pentikäinen SEK

Matti – mikä boogie?
Boogie niinku kuuluuki! Duuni on lähtenyt vauhdilla käyntiin. Uudet ihmiset, uudet asiakkaat joiden bisnekseen tutustua, uutta energiaa, visiointia, ongelmanratkaisua ja unelmointia.

Vaikeimmasta liikkeelle: Kuka olet?
Olen Matti, Mattip, Twwth, Matti Pentikäinen. Seikkailunhaluinen optimisti.

Tulit SEKiin johtamaan ja kehittämään luovaa työtä. Mitä olet tehnyt ennen tänne tuloasi?
Kaiken takana on taide. Olen tehnyt musiikkia ja kaikkea luovaa koko aikuisikäni, ensin räppärinä Ceebrolistics-yhtyeessä ja myöhemmin tuottajana muun muassa Twwth-nimellä. Googlesta löytyy kaikkea ikivanhoista videoista levyihin ja taidenäyttelyihin.

Musiikin ohella aloin kirjoittaa, suunnitella konsepteja sekä pikkuhiljaa liu’uin suunnittelemaan laajempia brändi- ja strategiakokonaisuuksia. Ennen SEKiin tuloani mulla oli luovana strategina ilo, onni ja oppi työskennellä strategiatoimisto Inc:issä yhdessä Peter Barmerin, Jonathan Manderin, Olli Laaksosen, Tommi Kinnusen, Anton Schubertin ja Tess Cedercreutzin kaltaisten visionäärien kanssa.

Incin aika opetti käsittelemään suuria luovia kokonaisuuksia – strategista ajattelua, brändi- ihmislähtöistä työkulttuuria ja business designia – mutta myös edelleen luottamaan intuitiivisten välähdysten suodattamattomaan voimaan.

Minkälaista osaamista tuot SEKiin?
Kaikkeni. 

Minkälaiselta markkinointiviestinnän tulevaisuus näyttää?
Jos ja kun minä saan päättää: pirskahtelevammalta, kestävämmältä, koskettavammalta ja taiteellisemmalta.

Minkälaista luovan työn johtaminen on tulevaisuudessa?
Avointa yhteistyötä, yhdessä luomista ja yhteisen vireen löytämistä asiakkaiden kanssa. Keskusteluun ja ajatteluun haastamista. Mielikuvituksellisten, rohkeiden kokeilujen tukemista ja työn merkityksen jalostamista.

Mistä sytyt markkinoinnissa ja mainonnassa?
Siitä, kun homma ei kalskahda ilmiselvästi markkinoinnilta ja luo jotain enemmän kuin vain näppärän toteutuksen. Sytyn ajattelusta duunien takana samalla tavalla kuin taiteessakin. Loppuun vielä shocker: mulla ei ole mitenkään erityisen intohimoista suhdetta juuri mainontaan – monisyiseen luovuuteen ja ihmisten ja organisaatioiden auttamiseen kylläkin.

Pakko tietenkin kysyä klassikko: Miksi juuri SEK?
SEK elää mielenkiintoista vaihetta ja on täynnä mahdollisuuksia.

Mitä haluaisit saavuttaa SEKissä?
Maailmanvalloituksen. Jos se ei jostain syystä onnistu hetkessä, seuraavina listallani ovat: entistä avoimempi ja kokeilunhaluisempi kulttuuri, kunnianhimoisen ja erottuvan luovan ajattelun kehittäminen, huomiota herättävän tyylikkäät ja intuitiiviset PPT-esitykset, sekä ajanhallinnan vallankumous.

Mikä on supervoimasi?
Minua kiinnostaa. Tämä purkautuu empaattisuutena, optimistisuutena, ratkaisukeskeisyytenä, kokeilunhaluisuutena ja ajoittain myös idealismina.

Mitä puuhaat vapaa-ajallasi?
Laitan ruokaa, teen musiikkia, luen näkökulmia avartavia kirjoja ja lehtiä taiteesta talouteen, pyöritän perhettä, taideprojekteja ja omaa levy-yhtiötä sekä seuraan jalkapalloa ja pelaan jääkiekkoa.

Tervetuloa taloon, Matti!