Alkava kesä sai arvoisensa alun, kun Salomaa Yhtiöt ilmoitti nimittäneensä toimitusjohtajakseen Antti Kärävän. Globaaleja brändejä viimeisen vuosikymmenen ajan maailmalla luotsanneen SEK-alumnin mielestä kansainvälistyminen on suomalaisille brändeille enää vain rohkeudesta kiinni.

 

Tervetuloa takaisin Suomeen ja onneksi olkoon uudesta pestistä! Mitkä ovat päällimmäiset tunnelmat?

Innostus! On tosi kiva tulla takaisin kotiin ja tuttuun yhtiöryhmään, joka on vahvalla kasvun polulla.

Olet käärinyt hihasi Salomaa Yhtiöissä toukokuun alussa. Mitkä asiat ovat ensimmäisenä to do -listallasi?

Ensimmäinen tehtäväni on tutustua ihmisiin, fiilistellä eri yhtiöiden tekemisen meininkiä ja kulttuuria. Haluan panostaa ihmisiin ja ymmärtää heidän tarpeitaan, kykyjään ja halujaan. Keskeinen tavoitteeni on tukea työyhteisöä entistäkin vahvemman, maailmanluokan luovaa työtä tuottavan kulttuurin rakentamisessa ja vaikuttavan, merkityksellisen markkinoinnin tekemisessä.

No miksi Salomaa Yhtiöt?

Salomaa Yhtiöt on erittäin vahva suomalainen perheyhtiö. Meillä on rohkeus, halu ja resurssit kehittyä ja kasvaa nopeasti muuttuvassa markkinassa. Kasvu ja kannattavuus mahdollistavat jatkuvan osaamisen kehittämisen, uuden tekemisen, parhaat ihmiset ja välineet. Tuloksena syntyy huippulaatuista työtä, mikä takaa asiakkaidemme menestymisen.

Salomaa Yhtiöt on erityislaatuinen myös omistaja-arvojensa puolesta. Vapauden, vastuun ja luottamuksen perustalle rakentuvat arvot ja ilmapiiri ovat ensiarvoisen tärkeitä innovatiivisessa ja luovassa työyhteisössä. Täällä ihmiset tekevät intohimoisesti parhaansa, kehittyvät, viihtyvät ja onnistuvat. Yhdessä tehty merkityksellinen duuni on äärimmäisen innostavaa ja tuottaa huippulaatuista jälkeä asiakkaille.

Kuulostaa hyvältä! Miltä tulevaisuus sitten näyttää ja mihin suuntaan aiot viedä Salomaa Yhtiöitä?

Salomaa Yhtiöt on hyvällä kasvu-uralla. Meillä on vahva tahto kiihdyttää kasvua ja rakentaa yhtiötä pitkäjänteisesti ja kannattavasti. Nykymaailmassa markkinoinnin menestystarinat rakentuvat tinkimättömän luovuuden, datan ja teknologian yhdistämisestä. Näissä kaikissa meillä on sekä huippuluokan osaamista että konkreettista kokemusta.   

Haluan myös kansainvälistää Salomaa Yhtiöitä entisestään. Suuri osa asiakkaistamme jo toimii ja kasvaa kansainvälisesti. Meillä on tarvittava osaaminen, työkalut, verkostot ja kokemus tehokkaan kansainvälisen markkinoinnin suunnittelusta ja toteutuksesta.

Puhut paljon kansainvälistymisestä. Ovatko Suomessa tulleet kasvun rajat vastaan?

Eivät kasvun rajat ole tulleet Suomessa vastaan, päinvastoin. Suomessa on erittäin paljon potentiaalia sekä meidän että asiakkaidemme kasvulle monella alalla. Samalla kansainvälistyminen on myös ilmiselvä ja luonnollinen kasvualue. Kansainvälistymisessä lähtökohtamme on maailmanluokan luova työ, jonka jalkautamme tehokkaasti ja kohdennetusti kullakin kohdemarkkinalla datan hallinnan, analytiikan ja teknologian hyödyntämisen avulla.
Kasvamme siis sekä kotimaassa että kansainvälisesti yhdessä asiakkaidemme kanssa.

Seuraavaksi klassikko: Miksi suomalainen markkinointi ei pärjää maailmalla?

Haluan haastaa tuon väittämän. Minusta suomalainen markkinointi kyllä pärjää maailmalla, jos sitä päätetään tehdä kunnolla ja laadukkaasti. Luovien ideoidemme ja toteutuksemme tulee olla niin laadukkaita ja vaikuttavia, että ne koskettavat ketä tahansa missä tahansa. Se, että menestyviä suomalaisia markkinointitarinoita ei ole usein maailmalla nähty, johtuu yksinkertaisesti siitä, että markkinointiin ei ole investoitu tarpeeksi ja riittävän laadukkaasti.

Suomessa on valtava määrä yrityksiä, joilla on hyvät tuotteet ja palvelut sekä potentiaalia pärjätä kansainvälisesti. Pärjääminen kansainvälisillä markkinoilla edellyttää markkinoinnin tärkeyden ymmärtämistä strategisena kilpailuetuna, laadukasta toteutusta sekä merkittävää investointia.

Osaamista ja asennetta kyllä löytyy. Menestys on rohkeudesta, itsevarmuudesta ja tekemisestä kiinni!

Puhutaan välillä sinusta. Mitkä ovat vahvuuksiasi johtajana?

Ehdottomasti ihmisläheisyys, joka konkretisoituu osallistavana ja valmentavana työskentelytapana. Minulla on ollut hyviä johtajia, joiden alaisuudessa olen oppinut, kehittynyt, innostunut ja onnistunut. Samaa haluan antaa niille ihmisille, joiden kanssa pääsen työskentelemään.

Jokaisella yhtiöllämme on intohimoiset ja taitavat toimitusjohtajat sekä johtoryhmät. Heillä on vapaus ja vastuu kehittää omaa liiketoimintaansa itsenäisesti. Oma tehtäväni on tukea kutakin yritystä, johtajaa ja ihmistä omalla kasvupolullaan. Tavoitteeni on luoda yhdessä tekemisen kulttuuri, jossa jokainen yksilö, tiimi ja yritys voi täysillä keskittyä siihen, missä voivat tulla maailman parhaiksi. Siten pystymme tekemään asiakkaillemme huippuduunia ja luomaan työyhteisön, jossa ihmiset viihtyvät ja jonne parhaat osaajat haluavat.

Myös SEK on sinulle tuttu yritys, olethan ollut täälläkin hommissa. Miltä SEKin tulevaisuus näyttää?

SEKin tulevaisuus näyttää mahtavalta! Viimeisen parin vuoden aikana yritystä on uudistettu reippaasti ja rohkeasti, ja nyt tekemisessä on oikea suunta ja kova vauhti.

SEKin vahvuus on sen kulttuuri, johon kuuluvat rohkeus muuttua ja jokaisen sekkiläisen rinnassa polttava intohimo tehdä maailmanluokan markkinointia, mainontaa ja viestintää. Tavoitteet ovat korkealla ja se näkyy ja tuntuu. SEK on kuin heräämässä oleva leijona – Suomen leijona, jonka karjaisu kaikuu kohta pitkälle!

 

Viestittele Antille Linkedinissä!