POISTA MYKISTYS

Valio

VALLAN KUMOUKSELLINEN KAMPANJA

Mitä?

Valio lanseerasi syksyllä 2015 ensimmäisen herkuttelutuotteensa, Valio Eila® -kermavanukkaan. Valiota ei kuitenkaan varsinaisesti miellettä makeiden jälkiruokien taitajaksi vaan terveellisten ja ravitsevien maitotuotteiden tekijäksi.

Haaste

Kuinka Valion häpeilemättömän herkullinen kermavanukas erottuisi haluttavana suklaiden, jäätelöiden ja muiden paikkansa vakiinnuttaneiden makupalojen joukosta?

Insight

Herkuttelutuotteita myydään lähes poikkeuksetta maku edellä: toistamalla ei erotu kilpailijoista.

Ratkaisu

Maun sijaan keskityimme pakkauksen hyvin yksinkertaiseen ja lähtökohtaisesti jopa mielenkiinnottomaankin ominaisuuteen: tuote on tarkoitus kumota pakkauksesta ennen nauttimista. Näin syntyi tarttuva, äidinkielellä leikkivä Vallan kumouksellinen herkku.

Kampanja otti sanaleikistä kaiken irti. TV:ssä harhautimme katsojia Iidan tarinalla, joka keskeytettiin ”vallan kumouksellisuudella” eli nurinkurisuudella. Nurinkurisuus vietiin myös ulkomainoksiin sekä digiympäristöihin, kuten Someta vallan kumouksellisesti -generaattoriin, jossa kuluttajat pystyivät somettamaan nurinkurin.

Entä mitä tapahtui Iidalle? Valiolle sateli kysymyksiä Iidan kohtalosta ja niinpä kuluttajien annettiin itse ehdottaa tarinalle jatkoa. Paras ehdotus julkaistiin Facebook-videossa näyttelijä Pihla Pohjolaisen lukemana.

Tulokset

Tavoitteet saavutettiin parhaimmillaan jopa viisinkertaisesti. Kermavanukkaat loppuivat kaupoista moneksi viikoksi.

 

KULTAJYVÄ
Shortlista, 2016

VUODEN HUIPUT
Shortlista, Tekstit, 2016