Oululainen ryhtyi töihin kotimaisen rukiinviljelyn puolesta

Oululainen-brändin tavoitteena oli erottua kilpailijoista tavalla, joka palvelisi kaikkia sen ruisleipiä sekä kasvattaisi kampanjan kärjeksi valitun Jälkiuunileivän myyntiä välittömästi. Koska tunnettuus ja markkinointibudjetti olivat selvästi eri kokoluokkaa kuin kilpailijoilla, tarvittiin kirkas konsepti ja leivänystävien tunteisiin vetoava viesti.

Ratkaisu löytyi Oululainen-brändin tavoitepositiosta aidoimpana kotimaisena ruisleipänä. 100-prosenttisesti kotimainen ruisleipä vastaisi loistavasti entistä tiedostavampien kuluttajien vaatimuksiin lisäaineettomuudesta, raaka-aineiden kotimaisuudesta ja lähellä tuotetusta ruuasta.

Oululainen ryhtyi töihin. Kotimaisen rukiin viljelyn edistämiseksi oli jo vuonna vuonna 2011 perustettu Pro ruis -yhdistys, jonka alullepanevina voimina toimivat Fazer Leipomot, Fazer Mylly, Boreal kasvinjalostus Oy ja Raisio-konserni sekä joukko viljelijöitä. Yhdistyksen tehtävänä on vauhdittaa yhteistyötä koko arvoketjussa kotimaisen rukiin takaamiseksi kotimaiseen leipään. Tavoitteena on, että jo vuonna 2016 kaikki Fazerin Oululainen-tuoteperheen ruisleivät voidaan leipoa suomalaisesta rukiista.

Markkinoinnissa keskityttiin siihen, mikä Oululaisessa ja ruishankkeessa oli jo totta: lisäaineettomuus ja kotimainen työ. Aidoimmin asiasta kertoisivat Pro Ruis -hankkeeseen sitoutuneet sopimusviljelijät.

Yksinkertainen, mutta taidokkaasti rakennettu ja tunteisiin vedonnut tv-kampanja tuotti loistotulokset pitkäksi aikaa. Kampanjan ensimmäisten kahden kuukauden aikana Jälkiuunileipä ylitti myynnin kasvutavoitteensa kolminkertaisesti (+39 %) ja piti sen samalla tasolla pidemmälläkin kuuden kuukauden mittausjaksolla. Spontaanissa tunnettuudessa Jälkiuunileipä nousi valtakunnan kolmoseksi ja sai kaksi tuotettaan tummien leipien kärkikymmenikköön. Ja mikä tärkeintä, Oululainen sai positiivisen ja kaupallisesti toimivan tavan kertoa hankkeestaan täysin kotimaisen ruisleivän puolesta.

Oululainen – rehellistä suomalaista leipää valittiin vuoden 2012 parhaaksi kampanjaksi AdProfit-kilpailussa, jossa palkitaan Suomen tuloksellisinta ja vaikuttavinta markkinointia.

Avainsanat

Pro ruis -yhdistys
kotimainen ruis
rukiinviljely Suomessa
ruiskampanja

Fazer on Suomen johtava leipomoyritys ja Oululainen sen yli satavuotias brändi. Oululaisen tuotteet, kuten Reissumies, Jälkiuunileipä ja Hapankorput ovat Suomen suosituimpia.

Yhteys

  • Anita Karttunen
    asiakkuusjohtaja
    +358 9 695 7242
    etunimi.sukunimi@sek.fi
Ota yhteyttä